26.9.05

Toriparkin vaikutuksia

Laajempi katsaus toriparkin vaikutuksista (PDF 1 Mt)

Toriparkki ei voi lisätä asiakasmäärää merkittävästi


Turun keskustaan suuntautuu Turun kauppakorkeakoulun Mylly – tutkimuksen luvuista laskien noin 33 – 47 000 asiointikäyntiä keskimääräisenä päivänä. Vuonna 2003 asiointikäynneistä 29,6% oli kävellen, 6,6% pyörällä, 30,2% linja-autolla ja 34,2% autolla. Yksi pysäköintilaitos ei mitenkään voi ratkaista keskustan saavutettavuutta.

Vaikka toriparkkiin toteutettaisiin 600 - 700 paikkaa ja niillä olisi neljä pysäköintiä päivässä jolloin jokainen paikka toisi viisi asiakasta (1,25 asiakasta/auto) keskustaan, laitos ei toisi kuin 3000 - 3500 asiakasta päivässä. Se on 6 - 9% keskustan päivittäisestä asiointikäyntien määrästä. Neljä pysäköintiä päivässä ruutua kohden on maksimi, joka voidaan saavuttaa vain hyvinä ostospäivinä, jolloin käyntien määrä keskustassa on merkittävästi keskimääräistä suurempi. Lisäksi toripysäköinnin käytöstä suuri osa ei kuitenkaan olisi asiointipysäköintiä. Näin ollen ei voida olettaa toripysäköinnin lisäävän keskustan asiointia parhaassa tapauksessakaan kuin noin 5-6%.

Turun keskustan asiakaskäynneistä noin 65% tapahtuu muuten kuin autolla. Mikäli toripysäköinti aiheuttaa tähän noin 10% vähenemisen esimerkiksi kävely- ja pyöräilyreittien viihtyisyyden alentumisen sekä joukkoliikenteen hidastumisen takia, toripysäköinnin vaikutus keskustan asiakaskäynteihin on nolla eli hanke on hyödytön.

Toriparkki ruuhkauttaa ydinkeskustan kadut

Jos toripysäköinti onnistuisi, se toisi ydinkeskustaan noin 4800 - 5600 yksityisautomatkaa lisää verrattuna nykytilanteeseen (2400 – 2800 pysäköintiä, kaksi ajoneuvomatkaa sisään ja ulos). Nämä autot tulisivat aivan ydinkeskustan katuverkolle, mm. Kauppiaskadulle, Brahenkadulle, Yliopistonkadulle ja Eerikinkadulle. Vuonna 2004 laadituissa selvityksissä jo 350 autopaikan (joista 250 asiointipaikkaa) toriparkin todettiin ruuhkauttavan Eerikinkadun ja Brahenkadun risteyksen (viive kasvaa 27 sekuntia) sekä ulosajorampin (viive 4 minuuttia). Suunniteltu toriparkki on kaksi kertaa suurempi, jolloin ongelmatkin ovat kaksinkertaiset. Toriparkin liikenne lisää merkittävästi melua ja pakokaasuja aivan liikekeskustassa.

3 Comments:

At 27/9/05 10:47, Anonymous Misha said...

Oikeastaanhan keskustan kadut ovat jo ruuhkautuneet. Olen ajellut Turussa jo vuosia ja viimeiset pari-kolme vuotta ovat pahimmat ikinä. Turussa ei koskaan ole ollut näin jumissa olevaa liikennettä.

Merkittävin syy on aivan varmasti Saksasta tuodut autot, niitä näkee liikenteessä nimittäin todella paljon.

Pysäköintitilasta keskustassa ei minusta ole koskaan ollut pulaa, olen aina autoni Stockmannin alakertaan saanut. Okei, jouluna on ehkä tehnyt vähän tiukkaa.

Eniten toriparkissa huolestuttaa sen maksaminen veronmaksajien rahoilla. Jos Wiklund ja TS lyövät kylmää käteistä kouraan ja sitoutuvat maksamaan koko homman, on hyväksymisen kynnys kaikilta varmasti huomattavasti matalampi.

Toriparkinhan tausta-ajatuksena on kilpailla Raision Myllyn kanssa ympäryskuntien ja Satakunnan asiakkaista jotka joka tapauksessa käyttävät autoa. Se on tietysti myös ymmärrettävää, että lapsiperheet usein ostavat viikon satsin ruokaa kerralla haluavat tehdä reissun autolla, koska ruokakassit painavat niin paljon.

Edelleenkään en usko että keskustan parkkitilanne olisi niin paha kuin väitetään, jos ei muuten, niin Eskelissä on aina tilaa.

 
At 27/9/05 10:58, Blogger TURISTI said...

Vaikka en Turussa asukaan, niin kiinnostuin asiasta, koska kotikaupunkiini Kuopioon rakennettiin aikoinaan valtava parkkihalli torin alle. Koko tori kaivettiin auki pariksi vuodeksi.

En muista mitä kaikkea ongelmia projekti toi mukanaan, mutta kamala revohka se oli. Mikäli saatte käsiinne materiaalia kyseisestä rakennusprojektista, niin uskoisin sen kyllä tukevan kantaanne Turun Toriparkkia kohtaan.

Sen tiedän, että dokumenttinivaska Kuopion toriparkista kelpaa vähintäänkin raskaaksi lyömäaseeksi.

 
At 28/3/07 19:05, Anonymous Anonyymi said...

Saanen lausua mielipiteeni,
käyn Turussa koulua ja olen tullut siihen tulokseen,että oli aamu,päivä tai ilta, niin Turussa on ruuhka. Tosiasia on, että yksityisautoilijat ruuhkauttavat Turun keskustan. Turun täytyy saada ihmiset käyttämään omien aivojen nojalla myös omia jalkojaan,sekä joukkoliikennettä, jolloin viihtyvyys paranee huomattavasti.
Vinkkinä sellainenkin, ettei bussilippujen hintojen nosto houkutellut lisää joukkoliikenteen kuluttajia.

 

Lähetä kommentti

<< Home